tisdag 15 april 2008

Matlistan

Jag har påbörjat en empirisk undersökning av vilka maträtter man inte bör äta strax före träning. Jag vet nu att dubbel portion hallonpaj med ett halvt kilo vaniljglass inte funkar före cykling och att rabarberpaj inte är optimalt före löpning. Igår fegade jag ur lite när jag inte undersökte hur simträningen påverkas av alldeles för mycket indisk tomat-dal, men i dag var jag tillbaka i labbet igen. Karina och hennes kollega droppade förbi mig på lunchen och lämnade av en take-away från fantastiska Vegegården. Det var kalasgott, men jag kan nu konstatera att det inte är optimalt att trainercykla på friterade fuskräkor, fuskbiff eller kokosbaserad gryta. Det kan luta åt att all friterad mat går bort före träning. Som tur är vaknade Rune alldeles för tidigt och jag slapp genomföra hela planerade passet.

Tidigare under dagen tog jag en liten löprunda med vagnen. Börjar kännas rätt standard redan och det vore ju bra om man kunde få in det som nåt slags rutin på förmiddagen. Det är fina bonusmil och kvaliteten på att springa med löparvagn är nästan densamma som utan. Synd bara att jag får ont i armen och lite i ryggen av den sneddragande vagnen, men det löser sig nog.

Tänkte börja dela ut veckouppgifter till mig själv. Den här veckan ska jag köra ett stretchprogram jag fick när jag rehabbade mig efter en ryggskada. Det tar bara fem minuter per gång och jag kan göra den medan Rune leker på golvet. Tre gånger per dag ska det stretchas och jag ligger hittills i fas med ambitionen. Kanske inte världens sexigaste veckouppgift, men jag hoppas den gör nytta.

1 kommentar:

Karin sa...

Hahaha, vilken skön lista! Det är alltid bra att lista vad som funkar/inte funkar. Något som inte är en bra idé är att pastaladda två timmar före ett göteborgsvarv. Det ligger som en sten i magen... Och tack vare din lista så vet jag fler saker jag inte behöver prova innan träning ;-)