söndag 25 maj 2008

Långpass i solen

Det finns de som påstår att vinden är skåningarnas motsvarighet till backar och det är jag nog beredd att hålla med om. Ena stunden kämpar man järnet för att hålla sig rullande och fem minuter senare glider man fram i 50 km/h utan ansträngning. En sån dag var det igår, när jag och min kusin tog ett långpass norrut längs kusten och sen in i landet och hem igen. Vi fick smaka på alla vindriktningar och alla möjliga farter i det soliga sköna vädret.

Passet gick i hyfsat tempo med ett 53 minuter hårt fartavsnitt inlagt mellan Saxtorp och Gårdstånga. Det komiska är att fartavsnittet var det långsammaste vi cyklade på hela rundan, fast vi körde riktigt hårt. Anledningen var rak motvind hela vägen. Egentligen är det ju struntsamma, men av nån anledning vill jag ha bra hastighet på fartavsnitten. Borde kolla mer på pulsen istället, den låg på 150 som snitt över de 53 minuterna och det är riktigt högt för att vara mig. Pulsen för hela passet var 138 och passet var 125 km/4h27min långt. Eftersom jag funderar på att cykla Kalmar på puls så har jag nu så smått börjat kartlägga min cykelpuls. Skulle tippa att runt 140 är ganska lagom för mig.

Skåne är ju vansinnigt vackert så här i maj. Och landskapet är så himla ombytligt; hav, skog, slätter, åkrar, backar, platt... you name it, we have it! Har svårt att tänka mig trevligare område att cykelträna på. Dessutom är det aldrig långt till en butik som säljer cola och godis :)

Avslutade med en liten lätt jogg på 2.5 km. Benen var rätt möra och jag kunde inte låta bli att fundera på hur det kommer kännas att jogga ut med 42195 meter framför sig i Kalmar. Pulsen på löpningen låg på höga 155 trots makligt tempo.

5 kommentarer:

tillbakatillutmattning sa...

Sicken tur. Cykling har aldrig varit något för mig men jag inser ju att om man är lite tränad så kan man göra riktiga expeditioner. Härligt!

Benet sa...

Låter som ett suveränt skönt pass. Ibland skulle det vara riktigt kul att ta en rejäl långtur på landsvägscykel.

Jag rullar på med min gamla mountainbike, och det blir för jobbigt att köra några längre sträckor med de breda däcken och små 26" hjulen.

Hehe, jag skulle också gärna vilja veta hur det skulle kännas att efter 18 mil på en cykel i hyggligt tempo kliva av och ha ett marathon framför sig... Jag är grymt impad av er som ger er på det.

Kämpa på!

askan sa...

tilbakatillutmattning, cykling är en kanonsport om man vill se sig om. Upptäcker hela tiden nya vägar och fina ställen.

benet,
du kan nog ta dig rätt långt med en mtb. Skaffa ett par extrahjul eller kanske om det går att kränga på smalare släta däck på de du redan har? Fast det är ju roligare med racer.

Annars är cykling inte helt bra förenat med familjelivet för det tar sin lilla tid. Å andra sidan upplever jag inte det som at man behöver köra så många pass som man måste med löpningen.

Karin sa...

Jag känner hur det svider i benen av fartökningen i motvind. Det låter härligt! Dessutom är tanken på att du ska springa 42195 m EFTER cykling och simning ruskigt imponerande.

askan sa...

Karin, Vi får väl se hur det går i Kalmar. Att anmäla sig var inte speciellt svårt :)