tisdag 20 maj 2008

Recension: Total Immersion av Terry Laughling

Först ut att recenseras är Terry Laughlins Total Immersion. Total immersion (TI) är lite av ett begrepp i sim- och kanske speciellt triathlonkretsar, där Terry har sina egna idéer och tankar kring hur man bör lära ut simning. Det är också en hel företagsidé, med workshops, böcker, instruktions-dvd, mm. Själva grundtanken är att simning är en tekniksport som golf, inte en uthållighetsidrott som löpning. För att lära sig simma TI-style är det speciellt tre saker som understryks:
1. Balans i vattnet
2. Gör din kropp längre
3. Simma på sidan

Det pedagogiska upplägget är mycket bra. För att hjärnan inte ska falla in i något den redan känner till, så gör man en massa olika övningar som inte påminner om simning. På det här sättet lurar man sig själv att simma annorlunda. Man betar av drillar efter drillar och till slut når man övningar där man crawlar. Mottot är "fitness is something you get when training good technique", vilket innebär att man i stort sett bara förväntas träna Terrys drillar. Varje simtag med fel teknik räknas som ett steg bakåt i utvecklingen, ett uttalande som gör att man tänker lite på Mr Miyagi i Karate Kid, som tvingar stackars Daniel att upprepa samma tråkiga rörelse gång på gång. Terry nämner också att han fått den inspirationen från kampsportsvärldens tekniknötande.

Bokens något klatschiga omslag

Men funkar den här boken då? Går det lära sig att simma från en bok? Ja, faktiskt så funkar den rätt bra. Förra sommaren kunde jag crawla 15 meter sen fick jag andnöd och jag hade gett mig fanken på att lära mig crawla 1500 meter till årsskiftet. Jag var skeptiskt till att en bok kunde lära ut en sån teknikgren, men jag tänkte att det lär väl inte bli sämre av den heller. Och det blev det definitivt inte. I och med att träningen är upplagd i väldigt lättförståliga drillar så behövs inte en levande instruktör i samma utsträckning. Självklart hade det underlättat, men om en sådan inte finns att tillgå så klarar man sig rätt bra med boken faktiskt.

Jag började sen en nybörjarkurs i crawl, men jag kände att jag hade ett bra försprång i form av förbättrad vattenbalans och inte minst den teoretiska bakgrunden. Det är också rätt bra att börja ett simpass med lite TI-övningar för att hitta balansen. Simningen flyter bättre sen, bokstavligt.

Sweet spot, varken kamasutraposition eller skabbig bordell i Amsterdam, utan den centrala vattenpositionen för alla TI-simmare

Första halvan av boken är lite seg med all teori och det blir lite som ett övertalningsförsök om att TI är överlägset. Han upprepar sig en hel del och kunde lika gärna kortat ner de första kapitlen till hälften. Övningarna är bra beskrivna och kompletteras med enkkla bilder. Man kan komplettera boken med en DVD. Den är definitivt inte nödvändig, men den gör det hela lite mer lättförståligt (jag hade den).

Jag rekommenderar först och främst boken till dem som vill lära sig frisim på egen hand, men den kan även vara nyttig för den som går simkurs för nybörjare. Hur den är för mer erfarna simmare kan jag inte uttala mig om.

Betyg: 3.5 våtdräkter av 5 möjliga
Inspiration: Inte speciellt inspirerande
Rekommenderas till: De som vill lära sig frisim, speciellt på egen hand