torsdag 14 augusti 2008

Tillbaka i träning

Efter 10 dagars vila tyckte jag det var dags för första träningspasset igår. Jag har försökt röra lite på mig, men kroppen har sagt nej. Speciellt hälsena, vader, och höfter har sagt nej och sen är lårmusklerna fortfarande helt utmattade. Men lite simning skadar ju inte.

Enligt min grovplan så ommer augusti vara lattjolajbansmånad med vila, mat, OS och spontana träningar. Udner hösten sen kommer fokus ligga på rehab, löpstyrka, löpteknik, core, dvs uppbyggnad till en stark löparkropp så jag slipper ännu ett skadeår. Under hösten ska jag också fokusera på att förbättra min simteknik.

Och då passade ju gårdagens träning med Heleneholm perfekt. Det var fokus på teknik och armstyrka och jag fick massor av personlig feedback av Lotta sim-coach. Jag sätter i handen helt fel, har för låg frekvens och har armbågen för lågt när jag sätteri handen. Speciellt den låga armbågen kan nog vara svaret på varför jag har så dåligt grepp och varför jag inte får tryck i draget förrän på slutet.

Började med 4*100 m uppvärmning som gick fortare än vanligt. Fortsatte med teknik; catch-up, glid på sidan, tummen i ramhålan osv. Efter jag fått feedback från Lotta gick jag över till att fokusera på handisättningen och senare också armbågen. Totalt blev det 20 stycken 50:or. Efter det kom 6 stycken 50 meters skovelsim som är rena döden för armarna... Första med armarna långt fram, sen armarna rakt ut från axlarna och sista skjuta längs kroppen så triceps får göra jobbet. Detta två varv. Avslutningen var 4*(25 acc + 25 löst) och det kändes riktigt bra. En timmes tekniksimmande gör att man kommer in på rätt spår. Tyvärr hann jag inte med avsimmet, men det får jg bjuda på.

5 kommentarer:

Benet sa...

Låter gött. Jag skulle också vilja lära mig simma "på riktigt". På en bana fri från "i bredd"-simmande pensiononärer och stående hånglade ungdomar.

askan sa...

Haha, var brukar du simma? Hånglande ungdomar?? Had ejag varit dig hade jag sökt upp en crawlkurs för nybörjare. Hittar du ingen så kan man prova själv lite efter t ex Total Immersions metod, den finns att köpa som bok. Men bäöst är kurs.

tillbakatillutmattning sa...

Du kan gott kosta på dig ordentligt med vila. Låt inte OS-talangerna inspirera för mycket så det blir tokkli i benen...

askan sa...

tillbaka,

du kan lita på att jag blev sugen i morse när jag såg Snowsill springa hem guldet. Jävlar!

Johanna sa...

Hej! Nu fick jag kli i armarna för att simma igen, precis vad jag behövde. tackar!