tisdag 27 januari 2009

Utmanad

Så kom turen till mig i Sveriges blogg-stafett. Det var Anna som utmanade och det var bara att sätta igång direkt:

1. Vilken typ av löpare är du?
Jag vill ju gärna vara snabb, men med åren har jag insett att mitt psyke är mer anpassat för lite längre men långsamma saker. Dock tar jag ett steg tillbaka just nu och försöker se om jag kan få lite fart i mig.

2. Hur länge har du löpt?
Till och från och i kombination med andra sporter så har jag väl sprungit hela livet, men lite mer fokuserat så började jag våren 2007.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Jag jobbar just nu med att försöka släppa mängdtänkandet och börja köra less is more. Förra året var målet 60 km per vecka men pga skador så gick det aldrig.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Har börjat gilla strax under 5 min /km. Där får jag lite sköna plågovibbar men kan hålla på rätt länge.

5. Vid vilken ålder började du springa?
33 år

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Eftersom jag kör triathlon så blir det ju främst simning och cykling. Och rehab :) Nu har jag precis satt igång med en CrossFit-satsning och tänkte komma igång med det i år. Och sen lite Lindy Hop.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Helst inget alls, förutom kläder och skor då.

8. Varför springer du?
Det vet jag inte. Men det verkar onödigt att inte springa.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Ja, jätteofta. Eftersom jag planerar att fortsätta ljuga kan jag inte avslöja lögnerna.

10. Hur ofta köper du skor?
1-2 par per år kanske.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Ganska sällan. Håller mig till bas-utrustning. Jag gillar egentligen prylar, men sen när jag väl ska springa så vill jag hålla det enkelt, det ligger på nåt sätt i löpningens natur. Därför köper jag inte så mycket löpprylar som jag egentligen skulle vilja.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
I sportbutiker på resor. Ibland på nätet.
13. När föredrar du att springa?
Svala kvällar, varma dagar, regniga morgnar – anytime is a good time.

14. Hur ofta tävlar du?
Sällan pga skador, förra året blev det bara triathlon och ett löplopp.

15. Vilka distanser?
Jag har egentligen bara sprungit en mara och så Markusloppet, terräng 50 km. Det sista fastnade jag för, helt underbart, så det blir mer långa terränglopp i framtiden. Annars har det varit triathlon på Ironman- och halv-Ironmandistans som varit roligast. Då har man ordentligt med tid att vara långsam.

16. Vilken är favoritdistansen?
50 km terräng, skulle också vilja prova 50 miles terräng.

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Nej men jag förbereder mig ofta mentalt inför t ex Kalmar triathlon genom att spela upp tänkbara sekvenser. På tävling kör jag konstant scanning av kroppen för att se om nåt är på tok och i så fall vad jag kan göra åt det.

18. Vilken typ av vätska dricker du?
På träning dricker jag sällan nåt, isåfall vatten på långa pass eller om jag köper en cola i en kiosk. På lopp: sportdryck och cola.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Ensam, även om det är kul att springa ihop med nån då och då.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Ordentligt med mat. Tidigare har jag kört vassleprotein blandat med kolhydrater, men nu tränar jag inte så mycket att jag anser mig behöva det. Ibland mår jag illa några timmar efter ett riktigt långt pass (oftast långa cykelpass) och då brukar en cola sitta fint. Ibland slinker det ner en Gainomax mellan två täta träningspass.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Jag gillar långa intervaller, 1-3 km, men har inte kunnat köra så mycket sånt pga av skadestrul. Fartlek på backiga S:t Hans i Lund är också kul.

22. Vart blir du oftast skadad?
Jag har haft problem med min nedre rygg/bäcken och hamstrings. I höstas körde jag ordentligt med träning för stabilisering och bättre rörelsemönster så jag hoppas det blir bättre i år.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Lopp som kittlar är GAX 100, Lapland Ultra och så kanske nåt 50 miles-lopp ner i Alperna, som t ex Swiss Alpin. Jag blev lite förälskad i längre terränglopp efter Markusloppet så mer såna.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Maria-Pia Boëthius är en intressant person. Men jag vet inte om hon springer.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Marta fotbollsgudinnan, jag skulle vilja se henne i en brant backe, tror hon kan vara sjukt ettrig.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Johnny Depp

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?
Hmmm, eftersom jag håller på med triathlon får det ju bli tre vassa triathleter. Först utmanar jag Filip Larsen som har en av Sveriges bästa träningsbloggar, sen Micke Selvin som har en hemsida/blogg som inspirerade mig mycket när jag började med triathlon och till sist Sveriges grymmaste triathlet: Lisa Nordén.

Inga kommentarer: