tisdag 7 juli 2009

Ultrafesten Hornstull - Järna

Jag har avundsjukt sneglat på Fredrikas Hornstull - Järna i kalendern på funbeat. Tänk om man bara bodde i Stockholm, allt ultragodis verkar ju finnas därikring... Men så föll bitarna på plats, en efter en. Vi skulle till Stockholm på semster. Vi skulle hälsa på Frida och Leffe. Leffe skulle göra ultradebut. Frida och Karina behövde nog shoppa lite. Leffe behövde nog lite sällskap... och så stod jag där med vätskebältet i handen utanför McDonald's i Skärholmen centrum och väntade på att blivande och gamla ultrakompisar skulle anlända.

Det hade varit kul att springa hela vägen, men det funkade inte riktigt tidsmässigt så jag hoppade på efter en mil. Dessutom verkade det lite smartare med tanke på Sövde triathlon nästa helg.

Det visade sig att det enorma ultragänget hade delat upp sig i tre grupper beroende på vilken fart man ville springa i. Först anlände snabbegruppen, sen mellangruppen med 6:30 min/km-fart och sist en grupp som tänkte hålla lite drygt 7 min-fart. Jag var sugen på snabba gruppen för det ryktades att de skulle springa sista delen på Sörmlandsleden, men jag ville heja på Fredrika och springa lite med Leffe, så jag väntade in sista gruppen.

Till slut kom de och vi gav oss i väg. Lugn och stilla löpning ut ur Skärholmen i ett helt formidabelt löparväder. Alla var på topphumör och man blev så jävla peppad på att springa långt, länge och ofta. Vilket kul folk! Leffe visade oss var man skejtade när han var ung och vild och boende i Skärholmen, bara en sån sak, priceless. Vid nästa stopp var mellangruppen kvar och jag bytte till dem. Sprang och snackade med Marathon-Mia, Jumper och en massa andra forum- och bloggpersonligheter som jag annars bara kan umgås med över internet. Jättekul! Detta var ju anledningen nummer ett till att vara med!


Jag och Marathon-Mia på sörmländsk landsväg. Hon har tagit bilden och jag snott den utan lov.



Efter ca 18 km kom vi fram till Rönninge och jag såg att snabbegruppen var kvar där. Sprang direkt in i en kiosk och köpte 1.5 liter cola och en snickers. Trots att jag var snabb så hade snabbegruppen redan hunnit i väg och jag fick tokspurta ikapp dem. Såg nog inte så sportig ut där jag sprang med en stor Coca i ena handen och sen snickers i andra... Den här gruppen visade sig också innehålla en massa sköna lirare som antingen hade varit med fantastiska saker eller som planerade sådana. För en rookie som jag var det här en perfekt grundkurs i ultralöpning - blev pepprad av tips om lopp, träning och, ja det mesta. Pratade också en del med Stefan som arrangerar ultradrömmen GAX och vad han hade att berätta gjorde ju inte direkt mig mindre sugen...

Efter ca 28 km kom vi äntligen fram till Södertälje gästhamn och jag fick min första riktiga paus. Köpte lite chips och en risifrutti och satte mig i en stol. Yihaa vad skönt! Kändes som fötterna svävade fritt i luften, här skulle jag kunnat sitta hela dagen... men säg den lycka som varar för evigt... det var bara att dra igång kroppen igen och köra på.

Efter ytterligare ett stopp kom sista etappen fram till Järna. Här gick en hel del på Sörmlandsledens stigar, spänger och grusvägar. Den absolut roligaste sträckan rent löpmässigt, men rent socialt märktes det att folk började bli lite sega och mindre pratglada.

Framme i Järna köpte vi genast fika och njöt av dagens prestation. Jag hade avverkat 45 underbara kilometer och de andra 55. Kroppen kändes fin och jag hade nog kunnat springa rätt mycket längre. Jag hade inte heller en enda dipp i psyket på hela tiden och bäst av allt: jag fick inte en enda krampkänning. Mycket positiva besked.

Jag hoppas detta passet blir en långvarig tradition. Isåfall ska jag göra tradition av Stockholm som semstermål första helgen i juli :)




Tack till ultrageneralen Fredrika för en grym lördag!

7 kommentarer:

Bear sa...

Shit vad sega ni är, grymt, och härlig fika. Var det paleo? ;)

gullfot sa...

Så himla kul att det funkade!

Självklart är det tradition med H-J, första helgen i juli. Kan inte garantera om det blir lördagen eller söndagen ännu (det var bättre trafikmässigt i fjol då vi körde söndag), men annars är det spikat. :D

Katarina M-I sa...

Duktigt Anders på alla fronter:)

GAX måste du ju springa, vilken grej. Och jag måste ha något att läsa om ju! Skulle aldrig komma på tanken att springa 100k. Aldrig.
Det är tur att det finns sådan som du o MaraMia så vi andra slipper och bara kan njuta av läsningen.

Kåkka king Size och Snickers- underbart. Fick alla kåkka över sig sen när du öppnade efter sprinten?

Kram K

MarathonMia sa...

Klart du får nalla bilder av mig - har en drööööös! Jag blev verkligen tokförvånad när du dök upp vid McDonalds - tack för extrasvängen i rund-dörrarna ;) och för en trevlig pratstnd.

Klart du ska pricka in först helgen i juli i Stockholm! Det här är ju ulträglädje på hög nivå.

Anna (Orka mera) sa...

Bra jobbat! Så himla kul det låter. Blir faktiskt lite sugen... Har skrivit om FIRST nu förresten :)

askan sa...

Bear: sega, är det en snäll omskrivning för långsamma? :)

Fredrika: kanon, då lägger jag in den helgen i familjens kalender redan nu :)

Cykelmygga: Du skulle aldrig komma på tanken att springa 100 km...?! Nej men cykla Transalp däremot... där kommer du önska att du bara skulle springa 100 km :)

Nej cocan small aldrig, men jag fick springa och pysa ut kolsyra i 5 km innan jag kunde hälla över den i flaskorna, givetvis alla moment utan att stanna!


Mia: tack själv för trevlig pratstund, både i svängdörrarna och på vägen :)

Anna: Klart det var kul! Häng med nästa år! Eller ännu bättre - vi får väl anordna en skånsk ultrafest! Vi har ju gott om både fina vägar och leder!

Jag läste precis din FIRST-recenssion. Mycket intressant, tack för den! Har ju kört liknande filosofi fast utan långpass, men kanske blir det FIRST eller iaf FIRST-inspirerat till hösten. Saknar långpassen...

stephan sa...

Råkade hitta en trevlig triathlonblogg :)
Försöker livsmedelsteknologen se hur långt man kan springa utan riktiga livsmedel eller ??