söndag 18 oktober 2009

Sörmlands ultra 50 km




Det har varit tyst här ett tag. Anledningen är att det varit rätt deppigt på träningsfronten. Knäont blandat med tjänsteresor och en förkylning har gjort att jag inte tog ett löpsteg på fyra veckor. Men förra helgen var det ändå dags för Sörmlands ultra, ett lopp jag varit nyfiken på ett bra tag. Från början hade jag ställt rätt höga mål, men efter jag rättade mig efter formsvackan och hoppade mest att knäna skulle hålla så jag kunde genomföra loppet.

Vaknade tidigt på morgonen av en mardröm. Jag mötte fyra killar som försökte råna mig. Jag knockade den ena och sprang sen i väg och de andra jagade efter mig genom halva stan. Till slut kom jag undan. Vaknade med ett ryck och konstaterade: Yes, knät höll! :)

Sen stack jag ut till starten i Björkhagen. Kallt som fanken, is och rimfrost i gräset. Började fundera på om min strategi med underställströja, t-shirt och sommartights var för klent, men jag hade ju ändå inga alternativ. Vid tävlingscentrum kryllade det av löpkompisar, nya och gamla. Det var gott om Linnéaner där, med Fredrika och Mia i spetsen. Sebastian stod och stretchade sitt löparknä grundligt och Jumper gled runt i icke-funktionsplagg. Karl från funbeat skulle göra ultradebut och var laddad till tusen. Staffan och Linda P från funbeat stod redo med kamerorna i högsta hugg. Folk var taggade och och uppspelta.

Startskottet gick och jag lunkade iväg tillsammans med Sebastian. Tog det riktigt lugnt för att låta knäna komma igång sakta. Det kändes rätt ok, men i varje nerförsbacke gjorde det lite ont så jag var rätt nervös för hur det skulle gå. Fick släppa Sebastian efter mystisk rusning av pulsen - kanske babblade jag för mycket i uppförsbackarna - och sprang själv ett slag innan jag kom i kapp Karl och vi sprang och snackade tatueringar nån timme. Tyvärr klarade jag inte hänga med i nerförsbackarna och sen var jag själv igen.

Det var fint väder och kul bana, men kroppen kändes tung och jag var rätt oinspirerad. Jag har ju inte sprungit på fyra veckor plus att jag i vanlig ordning väger 5-10 kg mer än vad jag borde för den här typen av aktiviteter. Detta bekräftar vad jag alltid menat; att löpglädje kommer fanimig inte gratis, man måste träna för att förtjäna den. Denna dagen var det mer hårt slit och grovarbete än klipp i steget.

Första delen av loppet går i terräng med mycket rötter och stenar, sen är det en sträcka grus och asfalt där jag hade hoppats få upp farten lite, men det gick relativt långsamt. Vid 33-35 km nånting börjar riktigt teknisk terräng, speciellt nu när det var blött och lerigt. Jag var ganska trött i benen och så fort det lutade lite började jag gå (på middagen på kvällen visade det sig att så hade de många andra också gjort). Som tur var sprang jag ihop med "GAX 100 miles på 24h- Camilla" på den här delen och tack vare henne kunde jag hålla någorlunda fart trots minimala energinivåer. Vid 42 km-kontrollen tryckte jag i mig ordentligt med cola för att kickstarta kroppen och det funkade bra. Fick upp farten lite och kunde springa hyfsat sista biten som var enklare terräng.

Kom i mål utan att ha tagit ut mig helt på 5:13:50 och det får jag under förutsättningarna vara nöjd med. Det blir lite att jag jämför med Lidingö ultra som är det långa lopp som ligger närmast i tiden. På Lidingö ultra var jag i bättre form men fick kramper. Då hade jag 24 minuter bättre tid, men den här banan är mycket svårare rent tekniskt plus att jag pressade mig maximalt på Lidingö. Det känns som jag höjt min lägstanivå kraftigt och det är jag nöjd med.

Energi och vätska: Startade med 1.3 liter vatten i bälte + 2 stycken 100 kcal geler, sen litade jag på kontrollerna. Vid kontrollerna drack jag Vitargo, åt vetebröd och lite banan. Vid 42 km fanns det cola som jag hällde i mig plus fyllde en flaska. Utöver detta tog jag 4 mineraltabletter och svepte en risifrutti 30 min före start.

Totalt cirka:
Vatten 17 dl
Vitargo 8 dl
Cola 6 dl
2 gel
Bananbitar motsvarande 1 banan
3 bitar vetebröd

Om jag räknat rätt blir det ca 700 kcal från vätska/gel och sen lite från vetebröd och banan, inte så mycket alltså. En av anledningarna var att jag ville vänta till ganska sent att börja trycka i mig och det första med energi tog jag efter kanske 90 minuter. Sen tog jag så mycket jag vågade för att inte krasha magen, men energidippen vid 34-42 km cirka tror jag var en kombination av dålig form och dåligt energiintag.

9 kommentarer:

Benet sa...

Tjena,
Kul att läsa ännu ett reportage från Björkhagen med omnejd. Tack för det! Starkt som fasen att du tar dig runt på dryga 5 timmar trots usel uppladdning. Är själv grymt sugen att prova SUM nåt år. Ser ju ut att vara riktigt varierande och spännande löpning.

Dunceor sa...

Det är helt klart himla starkt av dig att ta dig runt SUM på en sån pass bra tid med tanke på du inte hade tagit ett löpsteg på 4 veckor. Trevligt och och även trevligt med middagen efteråt.

Jag hoppas du kommer igång igen och när du gör det så säg till så får du haka på när vi kör lunchpass på tisdagar! =)

Shane sa...

Hey, I couldn't understand much of your post but it looks like you finished a 50k in 5:13...so congratulations!

askan sa...

Benet, ja det är klart du ska prova! Det var en jättefin bana med kul terräng och bra arrangerat.

Dunceor, jag är strax back on track med träningen, ska ju bara springa Markus först :) Ses där!

Shane,
sorry for the Swedish, but you got the important stuff right. The rest was just me whining about poor knees and overweight :)

Bear sa...

Haha, rolig dröm! Bra jobbat, men trist att träningen inte riktigt funkat på senaste tiden. Håll i gång bara (inte för att jag behöver säga det till killen som just sprungit i 5 h, hehe).

Bear sa...

Haha, rolig dröm! Bra jobbat, men trist att träningen inte riktigt funkat på senaste tiden. Håll i gång bara (inte för att jag behöver säga det till killen som just sprungit i 5 h, hehe).

Unknown sa...

Kul att läsa om din erfarenhet av SUM :=) helt klart är det stundtals en tekniskt bana. Kan berätta att mina långpass är längs den sträckan mao vet hur jobbigt det kan vara där. Klart du ska vara nöjd med tiden om du har haft så pass lite träning den senaste perioden. Precis som du säger bra kondis får man inte gratis och man måste kämpa för varje meter :=) Du har inte anmält dig till TEC?


/staffan

Ps. kul att träffas IRL

Anna (Orka mera) sa...

Bra jobbat! Alltid jobbigt att komma igång efter löpvila (fråga mig som trilskar runt på 6 km efter 5 månaders rehab...)men du klarade det ju galant!!

askan sa...

Bear,
men nu jävlar är det sluttramsat, inga mer långlopp på länge så nu ska jag komma igång och bli stark som en Crossfit-Björn:)

Staffan, kul att träffa dig också! Jo jag är nöjd, det är bara det att löpglädjen aldrig kom riktigt.

Anna,
Tack! Jag hoppas det går bra med din rehab. Du får tänka tillbaka på din grymma mara i somras om motivationen tryter.