söndag 11 april 2010

Skåneleden

Karta och kompass behövs knappt på den här delen av Skåneleden, men man ser lite hetare ut när man möter folk


Vad gör man när två polare ska ut och orientera i skogen? Hänger med? Jepp, men inte för att orientera. Deras start gick nämligen nära Kullatorpet där magiska Skåneleden passerar. Och eftersom detta var dagen då Heleneholm har sin asfaltsmara passade jag på att köra en terrängmara i egen regi.



Uffe och jag kör krabban före vi delar på oss


Henning med benskydden på


Efter lite fixande med prylarna lämnade jag Henning och Uffe till sin orientering och stack iväg med riktining mot Torup och Malmö. Första 20 km var fantastiska. Varierad och lagom svår terräng. Den här delen är inte speciellt kuperad så man kan hålla hyfsad fart också. Den första delen runt Genarp kände jag igen från Markusloppets vändplats och det var kul att se hur det ser ut här på våren. I början var det också lite lerigt från all snö som smält bort, men det blev aldrig något problem.



Skåneleden

Strax före Glamberga kom jag in på den sträckning som GAX Trans-Scania-löparna kommer springa i början och slutet på sin 246 km långa färd från kust till kust och tillbaka. De kommer få en vacker och inte alltför jobbig start. Slutet blir nog jobbigt för dem oavsett terräng...


Life is good



Efter cirka 30 km landade jag i Torup för vattenpåfyllning, cola och pizza. Satt som en smäck innan jag tog mig an sista och lite tråkiga biten in till Malmö. En härlig runda allt som allt!




Man undrar ändå lite vem som klottrar "Stormakt Polen" på Häckebergas karta

4 kommentarer:

gullfot sa...

Rating på inlägget: XXX

*dregel*

Anna (Orka mera) sa...

Så härligt! Har faktiskt precis glömt hur jobbigt jag tyckte det var förra året när jag sprang HALVA marcusloppet på egen hand... (gaah, det tog aldrig slut!)

Och nu blev jag ju jättesugen och får genast ta tag i planerandet av en ny tur!

Bear sa...

Haha, pizza i mitten av en långlöpning! :)

askan sa...

gullfot: dregla på men snart har du kanske skåneleden inom gångavstånd?

Anna, jag har ett bra tips om du vill springa på Skåneleden, eller jag tror det, jag har inte testat rundan själv men är sugen. Man kan springa i en loop från t ex Genarp.

Bear,
prova det halvvägs in i Fran :)