måndag 29 november 2010

Fyra veckor på Crossfit Malmö och löpånka


Nu har det gått fyra veckor sedan återstarten på Crossfit Malmö och det har varit fyra veckor med konstant ledbruten kropp. Just nu har jag svårt att resa mig upp pga totalkvaddade magmuskler, men annars är det ländrygg och axlar som gnällt mest. Ändå försöker jag ta det lugnt och köra låga vikter. Det känns som jag har långt kvar tills jag är där jag vill vara, mycket att lära och förbättra, men vissa framsteg kan jag redan känna. Den största förändringen var förra veckan på en burpee/pullups/kettlebell-WOD där jag riktigt kände hur jag attackerade burpees på ett mer aggressivt sätt som om den pågående vore den sista, utan tankar på pacing. Kändes kanon!

För att inte belasta kroppen onödigt har jag bestämt mig för att endast ta små korta och enstaka löppass tills jag känner att kroppen anpassat sig till crossfitten igen. Crossfit-träningen är prio 1 trots att jag har ett löpmonster runt hörnet (TEC 100 miles). Eller egentligen inte ”trots”, för jag tror benhårt på crossfit som huvudsaklig träning inför långa lopp. Det är kroppen, snarare än konditionen som avgör om ett blåbär som jag tar mig i mål eller får bryta. Jag ska dock inte sticka under stol med att jag fick lite smått panik när jag räknade fram att det bara är drygt fyra träningsmånader kvar och jag ligger och harvar på 5-10 km i veckan. Men det gäller att hålla sig till planen och inte fundera alltför mycket just nu utan utvärdera efteråt. Vad är det värsta som kan hända? Att jag bryter efter några mil. Inte hela världen.

TEC - Täby Extreme Challenge



4 kommentarer:

Bear sa...

Den där lät intressant. Alla sträckor pågår parallellt antar jag? Så då kan man ju vara hur dålig som helst på de kortare sträckorna utan att bli kapad?

askan sa...

Ja jag tror starten är samtidigt. MEn man kan få starta annan tid omman vill springa kortare sträcka på natten i syfte att träna nattlöpning. Men absolut, kör man 50 km kan man ta halva loppet på dagen, hem och sova och sen resten nästa dag :)

Bear sa...

Haha, tänkte mest om en skulle kunna vara med utan att riskera att kapas och det låter ju det som att man knappast blir om man nöjer sig med 50 km.

Anonym sa...

Burpees är precis det som behövs efter jul och nyåret - men att känna attackläge inför dom är svårt, mest ett stånk och stön.

god fortsättning önskas på 2011.