måndag 16 april 2012

Nystart och nytt träningsupplägg


Nu kör vi!

2011 var inget lyckat år rent träningsmässigt. En hel hop skador gjorde tillsammans med en del tjänsteresor och flytt till nytt hus gjorde att ursäkterna oftast vägde tyngre än viljan att träna. Tanken var i och för sig redan från början att 2011 skulle bli ett mellanår, men det urartade fullständigt och jag tappade en hel del kondition, gick upp mot 93-94 kg och kände mig allmänt slö. Hur som helst, sen två veckor tillbaka har jag kört i gång igen.

Jag har kommit fram till att jag gärna vill följa nåt slags schema. Behöver inte vara superstrikt, men det är skönt att veta hur man ska lägga upp veckan. För några veckor sedan åkte jag på tjänsteresa och den enda bok jag kunde hitta i flyttröran var Ross Enamaits ”Infinite Intensity” som jag köpte för några år sedan. Jag plockade med den och läste om den. Blev grymt peppad och sen några veckor tillbaka följer jag hans träningsfilosofi och har hans 50 dagars ”sample program” som bas. Jag följer det, men anpassar det efter mitt upplägg och min utrustning. Har mejlat lite med honom och fått tips hur jag kan använda det till ultralöpning. Funkar bra hittills.

Förenklat utryckt går det ut på att jag kör ett ”Warrior challenge”-pass per vecka. Det är klassiska spyfyspass a la cirkelträning. Oftast runt 20 min långa som sedan avslutas med en finisher, t ex Farmers walk. Sedan följer ett pass korta intervaller som avslutas med core-träning, de core-pass han föreslår är bland de bästa jag varit med om och väldigt varierade. Den tredje dagen är styrkedag, varannan gång tungt, varannan explosivt. Enkla övningar. Fjärde dagen är General Physical Preparedness  som syftar till att öka arbetsförmågan, konditionen mm. Rätt korta pass, ofta med många burpees :) Detta kryddar jag sen med extra löpning och lite strongmanträning.

Jag har satt upp vissa långsiktiga och vissa kortsiktiga mål och tänka börja logga träningen och framstegen (förhoppningsvis) på bloggen. Det överhängande målet är dock att komma i form igen, både vad gäller allmänfysik och kondition.

Kortsiktiga mål dvs detta året och inom parentes status då renoveringsprojektet började:
-Gå ner under 85 kg (93.5)
- Komma igång med långsdistanslöpning igen
- 10 strikta pullups (3)
- 1 strikt Handstående armhävning (noll)
- Sub 44 min på 10 km (ingen aning)
- Bli en jävel på hopprep (klarar ca 15 raka double unders en bra dag)

Långsiktiga, typ nästa år:
-Slå mitt pers på milen, 41:20
-Slå mitt marathonpers, 3:26
-Sub 24h på 100 miles

2 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Välkommen tillbaka! Ska bli kul att följa din resa mot dina mål!

askan sa...

Tack Anna! TYcker själv det ska bli kul att se om det går att komma i form igen. Just nu är jag ledbruten av för mycket för fort :)